31.8.09

31 augustus

31 Augustus. Die datum zegt alleen ouderen ons nog wat. Koninginnedag: de verjaardag van Koningin Wilhelmina. Onder aanvoering van meester Rijpstra trok mijn klas naar de Prinsentuin om daar met andere Leeuwarder lagere schoolklassen een zogenaamde aubade te brengen: vaderlandse liederen mochten na de oorlog weer en we hadden vol ijver gerepeteerd: van "Het Wilhelmus" tot "Waar de blanke top der duinen". Van het laatste, inmiddels lang vergeten, lied bestond een alternatieve versie, die uit de oorlog dateerde en die ik pas later leerde kennen. ("Waar de blanke top der duinen, afgezet met prikkeldraad en op elke honderd meter weer zo'n vuile rotmof staat, juich ik aan het vlakke strand: hij komt nooit in Engeland.") De alternatieve versie van het Fries volkslied kende ik wel en dus zong ik samen met de andere kinderen uit mijn klas vol overgave:"Frysk bloed tsjoch op! Ik moat sa noadich pisje, it wetter stiet my oan 'e knibbels ta".