20.8.09

Namen


Iedereen heeft dergelijke foto's. Foto's waarop iemand lang geleden vergeten heeft op de achterkant de namen van de afgebeelden te noteren. Bovenstaande foto dateert uit 1926 en toont de familie van mijn grootmoeder: haar broers, haar zus en de aangetrouwden, met hun kinderen. Mijn beppe heb ik niet gekend, ze stierf zeven jaar voordat ik geboren werd. Haar herken ik van andere foto's, ze is de tweede van links op de tweede rij van boven, pake herken ik ook: hij staat derde van rechts op de bovenste rij. Alle mannen op die rij dragen een driedelig pak met een vestzakhorloge aan een ketting op een dagje uit naar Olterterp. Pakes horloge (ik ben zijn oudste kleinzoon en naar hem genoemd) hangt nu onder een stolpje in mijn boekenkast. Een aantal van de geportreerden herken ik, maar van zeven weet ik de namen niet. Jammer. We moeten met elkaar afspreken, dat we namen achterop onze foto's zetten, dan weten onze nazaten 83 jaar later wie we waren.