9.8.09

Hyde Park

Gister met de Metratrein van Aurora naar Chicago. Metra heeft een met de RER in Parijs vergelijkbaar netwerk. Op vertoon van een identificatie, ik ben boven de zestig, kreeg ik korting op de toch al belachelijk lage prijs: een uur treinen voor $5,65. Comfortabel, airconditioned en in elk rijtuig een toilet dat ook toegankelijk is voor invaliden in hun wagentjes. Bovendien is ieder rijtuig voorzien van een onder een treeplank verborgen laadsysteem, dat het mogelijk maakt zonder veel problemen een invalidewagen aan boord te nemen. De reis eindigde in Union Station en ik kon vandaar met de bus naar Millenium Park Station om een andere, een electrische Metratrein, naar Hyde Park te pakken, maar ik besloot te gaan lopen: er lagen per slot van rekening een paar befaamde straatnamen op de route: State -, Wabash - en Canal Street. Er waren meer mensen lopend onderweg, dat deed goed, want waar ik nu zit ben ik een uitzondering. Na mijn wandeling, pakte ik de trein (geen derde rail, maar echte bovenleiding) naar Hyde Park: een buurt met veel fietsende en lopende mensen en interessante huizen. Op naar het fameuze pizzarestaurant De Medici, waar het bedienend personeel t-shirts draagt met het opschrift "Obama eats here". Maar dat heeft hij sinds vorig jaar augustus niet meer gedaan, verteldde een ober en dus verkopen ze t-shirts met dat opschrift niet meer. Het Museum of Science & Industry is op loopafstand, fascinerend, niet alleen door de oude locomotieven, de vliegtuigen, maar vooral doordat een aantal zaken bijzonder goed worden uitgelegd: ik zag bezoekende kinderen een melkmachine bedienen.