21.8.09

Player's

Ik was acht, bijna negen toen Drachten door de Canadezen bevrijd werd. Ergens in Zuid hadden ze een kampement langs de kant van de weg en alhoewel het door mijn ouders strikt verboden was om op of in miltaire voertuigen te klimmen, deed ik dat toch. Daar vertelde ik thuis niets over, wel over het feit, dat ze echt wit brood, dat nogal wat afweek van het grijze oorlogsbrood, aten, met kaas van een dikte, die de boterham overschreed, belegd. Ze rookten twee merken sigaretten 'Sweet Caporal' en 'Player's Navy Cut' en nogal altijd kan ik niet nalaten een pakje van het laatste merk te kopen. Hier heeft het merk jaren geleden de sigaretten in een nieuw doosje gestoken, maar in de Verenigde Staten worden ze nog altijd in het de oude verpakking verkocht. Ik vergeet dan maar even, dat er 'MADE IN U.S.A". opstaat.