16.9.09

Matze met ham

Van nature ben ik geen gewelddadig mens. De laatste keer dat ik iemand naar de strot vloog ligt 63 jaar achter me. Toch word ik nog wel eens tomeloos boos, zoals vanochtend toen ik in de wachtkamer van het ziekenhuis wachtend op een scan - een mens moet per slot van rekening alles eens meemaken in zijn leven - het blad "Red' onder ogen kreeg. Het werd me rood voor de ogen toen ik ontdekte hoe de redactie de Nederlandse taal mishandelde door, waar het maar kon, een Engels woord te gebruiken. Ik stuitte op een boekrecensie onder de titel "Just Jew It', dat bleek de titel van een gelijknamig boek van ene Suzanne van Bokhoven, die met een katholieke achtergrond, vanwege een liefde, overging tot het jodendom. Zo'n vrouw zou ik graag veroordelen tot een jaar lang eten van dikbeboterde matzes belegd met ham en garnalen.