28.9.09

Törf

Sinds het verscheiden van 'De Gezamenlijke Zenders Peazens en Moddergat' hoor ik meer cultureel nieuws uit het Groningse dan uit het Friese. Het lijkt er op afstand eveneens op dat Groningen duidelijker aan de weg timmert dan Fryslân. Wat me ook verbaast is dat een aantal Friese 'sjongers/liedsjesskriuwers' momenteel meer bezig is met het recyclen van andermans, dan het schrijven van eigen, origineel werk. Natuurlijk is het leuk om Cohen en Vreeswijk in het Fries te horen, maar of het beter wordt dan het oorspronkelijke werk blijft de vraag.
Vorige week kreeg ik van de volijverige Groninger cultureel ambtenaar, radioprogrammamaker en zanger van de groep Törf, Henk Scholte die nieuwste CD van Törf. Sinds het verschijnen van de CD 'Törf speelt Beukema' elf jaar geleden ben ik een fan van de Groninger formatie en ik heb dat nooit onder stoelen of banken gestoken. Törf bestond toen al 22 jaar, maar dat was me, schandelijk genoeg, in de randstad volledig ontgaan. Natuurlijk zijn er sindsdien personeelswijzigingen geweest, dat kan niet anders, dat een folkformatie 33 jaar bestaat, mag sowieso in de krant. Maar wat Henk Scholte (zang), Marius Greiner (viool, mandoline, percussie), Eddy de Jonge (bas, zang), Jos Kwakman (gitaar, doedelzak), Geert Ridderbos (accordeon, percussie) en Flip Rodenburg (doedelzakken, ciaramella - een hobo-achtig instrument -, duduk - een Armeens dubbelriet instrument -, schalmei, fluiten, zang) ons op 'Schoon van de Wind' voorschotelen, mag er opnieuw zijn. Wat een originaliteit, wat een muzikaliteit en als er gezongen wordt, dan gebeurt dat in de eigen taal en hoe tragisch is het, dat buiten de provincie Grunnen zo'n dijk van een CD niet te vinden is, maar dat iedere onverlaat, die zich Kelt noemt onder die verzamelnaam in iedere platenwinkel te vinden is. Gelukkig heeft de groep een website, waarop de CD te bestellen is, iedere vaderlandse volksmuziekliefhebber verwijs ik daar graag naar. Gelukkig vond ik 'De Specht', vorig jaar 24 oktober opgenomen op het motorschip 'Anda' en ook op de nieuwe CD op YouTube, zodat er hier toch kan worden geluisterd en gekeken.