8.6.11

HTM


Naast historisch Parijs' openbaar vervoer, vandaag ook aandacht voor historisch Haags openbaar vervoer. Den Haag waar het HTM-personeel terecht staakt, niet alleen vanwege de bezuinigingen, die ongetwijfeld minder dienstbetoon gaan betekenen voor de passagiers, maar ook vanwege de toekomstige aanbesteding en je moet wel compleet krankzinnig zijn om niet te begrijpen wat voor ellende die met zich meebrengt: na water, telefoon, gas, post,en electriciteit - eens van ons allemaal - moet nu het openbaar vervoer naar de beurs opdat een aantal - ik gebruik een historisch woord - couponnetjesknippers er veel beter van kan worden.
De foto dateert overigens van voor de Tweede Wereldoorlog en toont het eindpunt van lijn 5 op de Prinsessegracht. Altijd een wat onhandig eindpunt, want waarom de lijn nooit is doorgetrokken naar het vlakbij gelegen Staatspoorstation is voor mij altijd een raadsel gebleven. Lijn 5 reed tussen 1 mei 1928 en 23 februari 1936 naar de Pioenweg (zie koersbord), daarna werden respectievelijk Mient (1936) en Appelstraat (1940) eindpunt. Op 7 december 1963 werd tramlijn 5 tussen Prinsessegracht en Appelstraat opgeheven.