22.6.11

Straatnamen

Benny Goodmanstraat, Almere
Gister was ik in de Charlotte Köhlerstraat in Hengelo. Ik vind dat een lastige straatnaam, maar dat ligt aan mij, omdat ik nog steeds niet in staat ben de ö te typen, zonder een klein trucje te gebruiken: ik zoek een woord waarin ik de ö weet, zoals in "Kölln" en kopieer en plak de ö vervolgens in Köhler. Omslachtig maar het werkt. De Charlotte Köhlerstraat ligt in een buurt waar het toneelspel van pakweg zestig jaar geleden hoogtij viert, want in Nederland is het gebruikelijk dat je pas met een straatnaam geëerd wordt als je dood bent, een regel waarvan wordt afgeweken bij leden van het koninklijk huis, terwijl hij daar - getuige ene von Lippe-Biesterfeld - juist op zijn plaats zou zijn. Gelukkig zijn ze in Hengelo zo verstandig geweest om op de straatnaamborden functie en jaartallen te vermelden, alhoewel ik me afvraag hoeveel inwoners van de Charlotte Köhlerstraat, al is het maar één rol waarin de actrice heeft geschitterd kan noemen. Ik ken ook oorden waar buitenlandse jazzmusici worden met straatnamen zijn bedacht en al hoe zeer die muziek me ter harte gaat, ik vind dat geen goed idee: zo'n Charlie Parkerstraat, Ella Fitzgeraldpad of Benny Goodmanstraat. Wie is verantwoordelijk voor de keuze, die m.i. volstreekt willekeurig is, want waar is de Sarah Vaughanlaan en de Jelly Roll Mortonstraat, om het nog niet eens te hebben over de Bix Beiderbeckeboulevard?