15.6.11

Mijn moeder

Nederland krijgt een vrouwenzender meldt de VPROGIDS: TLC. En ene Hesther Jolly, marketing en communicatie manager, meldt daarover het volgende: "TLC is voor elke vrouw tussen de 25 en 39 jaar." Ach, denk ik, mijn moeder was 39 in 1941 en zat toen tot over haar oren in het verzet. Maar let op hoe Jolly de wereld bekijkt: "We hebben veel onderzoek gedaan voordat we we dit avontuur begonnen en weten daardoor dat er vier typen vrouwen bestaan. Je hebt de explorer, dat is de Randstadvrouw: kosmopolitisch, ze heeft een baan, een kind, houdt van reizen en pikt trends snel op. De caretaker leidt een gezinsleven en houdt ervan om leuke dingen te doen met haar kinderen en vriendinnen. Een balancer leeft bewust, gaat wel eens naar naar yogales en eet biologisch, zij heeft een gezonde work-life balance. De vierde is enthusiast, op z'n Engels, zij omarmt iets nieuws waarover ze via televisie bijvoorbeeld gehoord heeft en zorgt voor doorgave aan een grotere groep. Bij TLC gaan we uit van de vliegwielwerking via deze vier typen." Hoe lang ik ook denk mijn moeder past in geen van de vier typen van Jolly, voor wie het vrouwzijn klaarblijkelijk ophoudt bij veertig. Trouwens geen van de vrouwen die ik ken past in het door Jolly geschetste plaatje.