10.6.11

Doug Sahm

Ik had een zwak voor hem, niet alleen vanwege de muziek van het Sir Douglas Quintet - of hoe hij zijn formaties ook noemde - want lang niet al zijn platen hebben de tand des tijds doorstaan, maar ook vanwege zijn verbastering van Nederlandse plaatsnamen. Nog altijd wanneer ik 's Hertogenbosch op de blauwe borden zie staan, zeg ik luid "Zehoegedieboesj". Mijn naam staat achterop "Quintessence"* als Wimm Blumendale, want hij had behalve zijn wijze van uitspraak ook zijn eigen manier van spellen. Ik heb Doug Sahm redelijk goed gekend, ik was met hem op tournee niet alleen in ons land, maar ook in Belgiƫ en zelfs in de Verenigde Staten. In laatst genoemd land vloog Doug van optreden naar optreden, de rest van de band verplaatste zich vanuit San Antonio per auto met aanhanger, waarop het instrumentarium. Want verschil moest er zijn, zo was het ook wel weer. Ik herinner me dat organist Augie Meyers en ik 's nachts om een uur of vier San Francisco binnenreden, op zoek naar het hotel waar Doug verbleef en toen we het eindelijk gevonden hadden, te horen kregen dat hij ons elders had ondergebracht. Hij was een goede verhalenverteller, waarin hij steevast de hoofdrol vertolkte: Maria Muldaur had de Heer (her)ontdekt begon een kenmerkend opgewekt gesprek met Doug, die maar een van ding van plan was: Maria moest en zou tussen de lakens. Dus begon hij even opgewekt terug te kwetteren (ik bedenk net dat modernistisch klootjesvolk dat tegenwoordig tweeten noemt) over de Heer en de Liefde en dat de Heer Liefde was en dat de ultieme daad tussen twee geliefden... Nou ja, de rest laat niets aan de verbeelding over. Ik heb net mijn langspeelplaten van hem geteld. Het zijn er zo'n vijfentwintig. Dat maakt hem de kampioen van mijn platenkast. Doug stierf 58 jaar oud in zijn slaap ten gevolge van een hartaanval in een motel in Taos, Nieuw-Mexico op 18 november 1999.
Ik heb drie nummers van hem op YouTube gevonden: "She's about a mover" (de eerste hit medio jaren zestig), "Mendocino" uit 1969 en een live versie van "She's about a mover" jaren later opgenomen in "Austin City Limits".

*"Quintessence", Sir Douglas Quintet, Sonet SNTF 881