31.8.12

Amsterdam en Minsk

Gister kreeg ik de lap papier met alle kandidaatleden voor de Tweede Kamer in de bus. Zeventig ervan wonen in Amsterdam, drieënvijftig in Den Haag. Dus mocht u ooit behoefte hebben op het blauw plaats te nemen, verhuis naar die steden, dan maakt u de meeste kans op een kandidatenlijst te komen. Maar wonderlijk genoeg woont een aantal potentiële leden in het buitenland: de Libertarische Partij heeft er één in Kiev, in Minsk en in Spanje. Dat is vreemd en ik ben dus even gaan kijken op derlui website, het waarmerk van de club is zo'n vliegend vogeltje à la Wilders, maar bij de Libertaren ontsnapt het aan een kooitje. Ik zie dat aanvoerder Toine Manders geïnterviewd is door Radio Westerwolde, de streekomroep voor Bellingwedde, Pekela en Vlagtwedde en dat de club elders in het land "libertarische borrels" organiseert. Vermoedelijk wordt daar een libertarische alcoholische drank genuttigd, al zou ik niet weten wat dat is. In elk geval geen "bloody mary", want kijk wat het gezelschap beweert:
De term ‘libertarisme’ is zo rond de 20-er jaren ontstaan in de Verenigde Staten. Het woord “liberals” was synoniem geworden voor sociaal-democratie en beperking van de individuele vrijheid. Om deze reden is een groep mensen zich “libertarians” gaan noemen.
Het libertarisme is hierna flink verder ontwikkeld en is een serieuze maatschappelijke en politieke visie geworden. Personen die zeer van invloed zijn geweest bij de ontwikkeling van het libertarische gedachtegoed zijn Ayn Rand, Robert Nozick, David Friedman en Murray Rothbard.
Juist, nu weet ik wat voor vlees ik in de kuip heb: de Libertaren zijn ultrarechtse Nederlandsetaalvervuilers.