29.8.12

Ardoin & McGee

Twee muzikanten die cajunmuziek al heel vroeg op de grammofoonplaat en dus op de kaart zetten: de violist Denus McGee (1893 - 1989) en zanger/accordeonist Amédé Ardoin (1898 - 1942) met "Blues de Basile". Ik was ooit in Basile, op zoek naar die andere accordeonist, Nathan Abshire (1913 - 1981). Ik reed het plaatsje in Louisiana binnen en vroeg in het centrum een paar daar rondhangende jongelui naar Abshire. De stemming was vijandig en veranderde pas toen ik, rijdend in een Chevrolet met kentekenplaten van Tennessee, duidelijk maakte dat ik van de andere kant van de oceaan kwam. Ik vond het huis, een verrassend armoedig onderkomen voor in mijn ogen zo'n beroemd man. Abshire was ogenblikkelijk bereid zijn accordeon te pakken en wat voor mij te spelen, maar daar ging het mij niet om, ik wilde hem interviewen. Dat liep in eerste instantie spaak, omdat ik dacht het in 't Frans te kunnen doen, maar helaas: ik verstond zijn Frans niet.