6.8.12

Mart Smeets

Bij de Arabische lente schijnt Facebook een rol te hebben gespeeld, in ons land  wordt Facebook gebruikt om Mart Smeets van het scherm te krijgen. Dat zegt meer over ons land dan over Facebook. Ik volg de Tour de France altijd op "de Belg" en als ik naar de Olympische Spelen kijk, dan doe ik dat ook het liefst met commentaar van de zuiderburen. Ze schreeuwen niet en zijn minder nationalistisch. Naar de BBC kijk ik deze dagen nauwelijks, ik kan het woord Team GB niet meer horen en die zichzelf tot immense importantie oppompende, brallende BBC-verslaggevers kunnen me so-wie-so gestolen worden. Via een omweg terug naar Mart Smeets. Ik was zelf als presentator van een VPRO-radioprogramma ooit het slachtoffer van een hetze op een AVRO-website. Aanstichter was iemand, die, op de vroege zaterdagochtend op weg naar Duitsland, waar hij zijn wekelijkse hoeveelheid alcohol ging inslaan, mijn programma beluisterde en vond dat ik de ether vervuilde met exotica, terwijl hij alleen van degelijke klassieke klanken wenste te genieten. Als de AVRO een fatsoenlijke omroepvereniging was geweest had ze de discussie over een programma van een collega-omroep in de kiem gesmoord, maar dat gebeurde niet en dus werden heel wat emmertjes vuil naar de andere kant van de 's-Gravelandseweg gesmeten.  Wat me toen verbaasde, verbaast me nu weer. Waarom wordt internet ingeschakeld bij de poging iemand kalt te stellen? Gebeurt dat om dat het o, zo gemakkelijk en anoniem is?
Schrijf de presentator een brief, plak een postzegel op de envelop en stop hem in de brievenbus. In de meeste plaatsen wordt die bus om zes uur 's avonds geleegd.