19.8.12

Klezmer

Laat ik het weer eens over mijn vader hebben. Aanleiding is het programma van de Joodse Omroep over klezmermuziek in Nederland dat ik net op Nederland 2 zag en waar opnieuw werd voorbijgegaan aan het feit dat die muziek in Nederland misschien niet werd gespeeld, maar wel werd beluisterd. Mijn vader trok voor de oorlog met een koffertje platen met Joodse muziek, en dat ging van klezmer en synagogale zang tot Jiddisje musicals, langs afdelingen van de AJC om die klanken te laten horen. Ik weet welke muziek hij meenam, want ik heb zijn 78-toerenplaten in een album en nog steeds vind ik het wonderbaar dat, die man die op zijn dertiende de school verliet (want op 8 october 1902 geboren, kwam hij op 17 juli 1916 bij een baas - hij maakt daarvan notitie in zijn gebedenboek)  zijn hele leven bezig is geweest niet alleen zichzelf, maar ook anderen te cultureel te ontwikkelen. Daar hoorde ook het luisteren naar klezmermuziek bij!