22.8.12

Importeurs en iets heel anders

laatste deur rechts: ons lokaal

In mijn Haagse jaren heette de Frederik Hendriklaan nog niet DE FRED. Die afkorting moet pas later in zwang zijn geraakt. In 1921 zat op nummer 288 auto-importeur "Selwa" en dom genoeg had ik dat nummer niet in mijn hoofd opgeslagen, toen ik gister naar Den Haag ging, want eigenlijk was ik best nieuwgierig wie nu op nummer 288 gevestigd was.* Maar de tocht naar Den Haag had een heel andere reden. Grapsgewijs noemden oud-leerling Piet Vergers
en ik het "onze bedevaart naar de Mient", naar de Geurt Volkersschool, waar ik ooit leraar was en hij leerling. Terwijl Piet zijn auto parkeert, kijk ik naar de enorme groene wildgroei, waarachter de voormalige Mulo schuil gaat. De school wordt tegenwoordig bewoond, maar dat is om krakers buiten de deur te houden. We stappen uit en steken over. Er loopt een slanke mevrouw op ons af. Ze kijkt me aan en plotseling realiseer ik me dat Piet voor een verrassing heeft gezorgd. Hij heeft een medeleerling opgeduikeld: Olga Zwerver.
 Na enig beraad besluiten we om te lopen, via de Perenstraat komen we in de Vlierboomstraat, want daar was ooit de achteringang van de school. Via een andere, nog in gebruik zijnde, school bereiken we uiteindelijk waar we willen wezen: het oude schoolplein. De fietsenstalling, waar in één richting omheen diende te worden gewandeld, is verdwenen, maar de deur van onze oude school is is open en zo staan we met zijn drieën, waar we 52 jaar geleden gezamenlijk voor het eerst stonden. In de gang om de hoek zit de schimmel op het plafond en hangen lappen kalk los. In 1981 ging de Geurt Volkersschool, genoemd naar het eerste hoofd van de school, op in de scholengemeenschap "Westhage".
*Via het internet kom ik te weten dat er nu een dameskledingzaak zit.