16.6.14

Buzzer

Natuurlijk heeft het buskaartje van Connexxion een Engelse naam dat in het Engels de lading niet dekt, want in de Oxford Compact English Dictionary is een buzzer 1 an electric device that makes a buzzing noise 2 a whistle or a hooter, maar aan dergelijke knoeierijtjes met andermans taal ben ik in dit land inmiddels gewend geraakt. Gister was ik met de buzzer onderweg. Leuk idee: mijn vrouw en ik en Una voor 14 euro van bus tot bus naar Veenendaal De Klomp. Je moet het wel aan tijd hebben want de bussen sluiten niet op elkaar aan en op sommige lijnen zoals die van Amersfoort naar Wageningen rijden ze slechts éénmaal per uur, maar een mens komt nog eens ergens waar hij gewoonlijk niet komt. Zo was ik nog nooit in Veenendaal De Klomp en zeer waarschijnlijk kom ik er nooit weer. Veenendaal De Klomp ligt twee kilometer van Veenendaal zelf, laatsgenoemd oord maakte de indruk dat het bijzonder veel haast maakt opgeschoten te willen worden in de vaart der volkeren. Onderweg naar het centrum kwamen we door een tunnel, die eerst werd aangekondigd met "fout navigatie fout"en vervolgens met de mededeling dat hij slechts door brommobielen en lijnbussen mocht worden benut en dat er permanente camerabewaking was, aan de andere kant  van de tunnel werd geafficheerd dat de boete bij het negeren negentig euro bedroeg. Wij waren te voet en hebben het er  rennend op gewaagd, nadat we Una lafhartig als verkenner vooruit hadden gestuurd, maar gelukkig bleef mitrailleurvuur achterwege.