16.6.14

Oud 2

Natuurlijk wees ik Adolf Hillerts gisterochtend op het feit dat hij zelf, immers 83 jaar oud, reeds achttien jaar over de uiterste gebruiksdatum heen was, waarna hij zei dat hij a. geen zorg nodig had, hij gebruikte het woord vitaal voor zichzelf en b. hij het vaderland nog van dienste kon zijn bij de realisatie van een aantal plannen: voor intellectuelen golden andere maatregelen, nee, moesten natuurlijk andere maatregelen gelden; Hillerts was, zo herinner ik me, altijd al een hartstochtelijk voorstander geweest van een tweedeling in de maatschappij; ik beëindigde het gesprek met de mededeling dat mijn zondagse scharreleitje op me wachtte, maar later op de dag hing Hillerts alweer aan de lijn, dit keer om te vertellen dat de vele ontslagenen in de zorg volgens staatsecretaris Martin van Rijn heel goed elders, nadat ze waren omgeschoold, uitstekend aan het werk zouden kunnen. Hillerts, had Van Rijn reeds per email een suggestie aan de hand gedaan: nu vele bejaarden het loodje zouden leggen was er veel personeel nodig in het begrafeniswezen, de crematoria zouden immers op volle kracht moeten draaien en Hillerts veroorloofde zichzelf, zo zei hij, zelfs een klein grapje, Asscher zou zijn naam kunnen veranderen in Verasscher.

Drs. Barend-Otto ter Vloot, Steenwijkerwold