8.6.14

E10

Waarschijnlijk had ik het op een bijna halfvolle tank vanuit Bad Breisig naar huis wel gehaald, maar ik had absoluut geen zin onderweg stil te komen staan en dus deed ik iets doms: ik tankte in de Bondsrepubliek en dat werd snel merkbaar want de Panhard begon boven de honderd te stotteren. Ik tank hier altijd 95, doe er een druppel loodvervanger bij en de inmiddels 52 jaar oude auto loopt als een zonnetje. Ik had in Bad Breisig bocht getankt: E10. Op de terugweg - inmiddels bijna drie weken geleden - dacht ik: vuil in  de benzinetoevoer, hoofdsproeier verstopt, ontsteking? Om te beginnen draaide ik bij thuiskomst er een paar nieuwe bougies in, maar dat zette geen zoden aan de dijk, dus ik maakte een afspraak met 'Classic Job' in Dalfsen en gistermorgen vulde ik de tank op met de vertrouwde 95 en verdraaid even leek het of het euvel was verholpen, maar nee, al begon het stotteren nu bij honderdtien. De diagnose was met Job in Dalfsen gauw gesteld E10 in  de tank, dat betekent dat de benzine moet worden afgetapt. Vraag: waarom is zoiets simpels als benzine-equivalenten niet Europees geregeld en staat het niet op elke pomp?  Ik heb de Panhard in Dalfsen achtergelaten en ben met de trein naar de middenoostenchauffeursreünie gereisd. Maar voordat ik dat deed heb ik mijn humeur eerst weer even op peil gebracht door een aantal oude auto's bij 'Classic Job' te fotograferen,
 
Bentley 1936
Singer Nine Le Mans 1933
(waarom er zo'n anachronistische sticker op de motorkap geplakt zit, moet u me niet vragen, m.i. getuigt het van weinig eerbied)