10.6.14

Rami 4

Wie de moeite neemt om een Rami-modelletje om te keren leest: de naam  van de gemodelleerde auto, het bouwjaar, "Made in France. R.A.M.I.  By J.M.K.".  J.M.K. staat voor Jarry, Malatre (de automuseumdirecteur in Rochetailée) en Koch en R.A.M.I. staat voor Rétrospectives Automobiles MIiniatures. 
Medio jaren zestig moet de mogelijkheid om plastic van een chroomlaagje te voorzien zijn ontdekt en vandaar dat bovenstaande Mieusset van wielen met chroomspaken is voorzien, maar echte auto's hadden in 1903 geen chroomspaken, de Mieusset had vermoedelijk stevige houten spaken. 
De firma Mieusset in Lyon had voordat er met automobielbouw werd begonnen al een bekende naam op het gebied van brandblusmateriaal en nadat ze in 1914 stopte met personenautomobielconstructie, ging ze daar ijverig mee door. De eerste Mieussetauto dateert uit 1903 en was leverbaar met ketting-,  zowel als met cardanaandrijving.
Ik heb (nog) niets aan de miniatuurauto gedaan, maar dat hij andere wielen nodig heeft staat buiten kijf. Wie trouwens ziek wordt van het zoveelste Bugatti Type 57 model dat meer dan dan 250 Euro moet kosten en geïnteresseerd is in de miniaturen van Rami doet er goed aan zo nu en dan op de Franse Ebay te kijken, ze worden daar nog steeds voor weinig geld aangeboden.