6.6.14

Rami

 
Dan was er naast Minialuxe dat andere Franse merk dat miniaturen van oude voitures in de aanbieding had: Rami en anders dan Minaluxe van metaal en gemodelleerd naar de verzameling van Henri Malatre in Rochetailée bij Lyon. De modelen waren niet allemaal even fraai, maar er zaten wel degelijk juweeltjes bij. Ik heb een aantal omgeschilderd,. Ik ben daar al in de jaren zestig toen de Rami's uitkwamen meebegonnen. Bovenstaande Panhard "La Marquise" uit 1908 is een voorbeeld, een recenter voorbeeld is de Panhard "Tonneau ballon" uit 1899, die pas eergister een nieuwer en juister jasje kreeg.  Beide modellen kwamen in 1964 op de markt. 
 Het was een indrukwekkend rijtje dat Rami  eind jaren vijftig  en in de eerste helft van de jaren zestig uitbracht. Mijn eerste Rami een Citroën B2 kocht ik in Parijs, maar gelukkig werden ze al snel ook in Nederland leverbaar. Het grote voorbeeld van Rami nummer 1 was de zogenaamde "Taxi de la Marne", de Parijse Renaulttaxi waarmee soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog naar het front werden vervoerd, het model daarvan heb ik later vervangen door een beter model van een ander firma, ook nummer 10, de Hispano-Suiza, heb ik niet meer, maar de rest, met zo'n Scotte stoomwagen uit 1892 staat nog altijd in de vitrine. De komende dagen zal ik een aantal originele en omgeschilderde Rami's laten zien.