8.6.14

Middenoostenchauffeurs

Lang geleden, in de jaren zeventig, maakte ik voor de VARA op de vroege woensdagmorgen Truck, een programma voor vrachtwagenchauffeurs, het ging over eten (in de strijd tegen het redelijk ongezonde 'balletje met'), over medische kwalen (met een Noordhollandse arts die in zijn vakanties op een vrachtwagen klom), over behandeling door de klanten (die soms de vrachtwagenchauffeurs nog net niet als uitschot beschouwden) en natuurlijk over de C.A.O. (waar sommige transportfirma's een janboel van maakten). Soms had  ik een bijzondere gast, zoals Ger van Rens die een film gemaakt had van een rit naar Pakistan en zo waren er meer internationale chauffeurs die hun vrachtwagen niet alleen naar Spanje, Italië of Zweden stuurden, maar naar het Middenoosten zoals naar Saudi-Arabië, Syrië, Libanon en Irak. Vier jaar geleden nam Ger contact met me op, samen met een aantal andere chauffeurs plande hij een reünie van Middenoostenchauffeurs en of ik ook kwam. Daar moest ik over nadenken, het programma lag inmiddels veertig jaar achter me. Maar Ger is een doorzetter en hij wist me te overtuigen, ik ging naar de eerste reünie en gister naar de derde. In 2016 ga ik weer!