29.6.14

OUD

Sinds gistermiddag 12 uur ben ik 78 jaar. Ik vind dat best oud, want mijn vader werd maar zestig, daar tegenover staat dat  mijn moeder negentig werd. Ik ben geboren Amsterdammer, maar heb daar kort gewoond, twee maanden na het uitbreken van de oorlog hadden we die stad al verlaten, waardoor ik weinig met Amsterdam heb, een half jaar daarna begonnen mijn Friese jaren die tot 1953 duurden. Vervolgens werd het Den Haag, de stad waar ik het meest mee heb, helaas was Den Haag gister vanwege veteranendag en het daarbij behorende ge(d)ruis terra prohibita: ik zou per ongeluk de majesteit in generaalsuniform kunnen tegenkomen: op mijn leeftijd moet men dit soort  ongewenste momenten vermijden. Ik was dus gisteravond naar Amsterdam-IJburg naar het restaurant I-Grec, waar Nikos Tsiaxiras, die ik al zo'n 35 jaar ken, zijn pollepel roert in meer dan voortreffelijk voedsel. De geschenken mochten er ook best zijn: de boeken "Deutsche Exilliteratur in Niederländisch-Deutschen Beziehungsgeflecht" en "Uit Koers", een DVD met het tweede deel van "Tremé" de tv-serie die tot mijn verbazing niet in Nederland wordt uitgezonden (waarschijnlijk omdat  laagschedelige zendercoördinatoren die sinds enige jaren de dienst uitmaken op de vaderlandse televisie niet weten waar New Orleans ligt, ze gaan twee keer per maand een weekendje shoppen in New York en daaraan ontlenen ze hun kennis van de Verenigde Staten) en een CD van Hazmat Modine.