22.6.14

Stroomlijn 3

 
 (voor alle duidelijkheid: de 2 staat op de achterzijkant van de auto)
De strijd was rond 1900 nog niet beslist: electra, benzine of stoom als krachtbron voor een automobiel. Een gestroomlijnde electrische auto zagen we al van Jenatzy en een gestroomlijnde benzineauto van General, waarbij we niet mogen vergeten dat van testen in windtunnels natuurlijk nog geen sprake was. Bij de stoomauto "Beetle" uit 1906 lijkt het alsof er wel degelijk sprake was van zo'n test. De "Beetle" kwam uit de Stanleyfabriek van Francis E. en Freeland O. Stanely, een in 1849 in Kingsland, Maine geboren tweeling, die naam en aam hadden gemaakt met vioolbouw en de levering van fotografiebenodigdheden voordat ze zich in 1897 zich bezig gingen houden met het bouwen van door stoom aangedreven auto's. In januari 1906 haalde Fred Marriott in de "Beetle" meer dan 205 km/u op het strand van Ormond Beach in Florida.
De "normale" Stanleyauto's zagen er in 1906 trouwens wel even anders uit: