1.9.15

Adler

Adler 1905
Je zou een hele reeks automobielfabrieken kunnen opnoemen die als rijwielfabrieken begonnen zijn, één daarvan is Adler. Heinrich Kleyer startte in 1886 met de bouw van fietsen in Frankfurt a.M. en die fietsen waren  zo goed dat Karl Benz voor zijn eerste auto's de draadspaakwielen bij Kleyer bestelde. Kleyer zelf begon in 1899 voorzichtig met automobielbouw en in 1900 stonden de eerste auto's gebouwd door de Adler-Fahrradwerke vorm. Heinrich Kleyer A.-G. op een tentoonstelling in Frankfurt a.M.  Ze hadden geen zelf gecontrueerde motoren, maar de bekende ééncylinders van De Dion, die ook in veel andere auto's te vinden  waren, maar het bijzondere was dat de eindaandrijving niet met kettingen, maar met een cardanas geschiedde.In  1903 kwam Edmund Rumpler, als hoofd van het constructiebureau, de gelederen versterken, later zou hij het prachtige vliegtuig "Taube" bouwen en in de jaren twintig extreem gestroomlijnde auto's onder eigen naam. Hierboven staat een Adler viercylinder , de cylinders waren in blokken van twee geconstrueerd, de totale motorinhoud was 4016cc, in  dat jaar werden ook motor en versnellingsbak aan elkaar gekoppeld, een voor die tijd nieuwe constructie, die lang niet overal werd toegepast. Naast eigen auto's leverde Adler sinds 1904 ook Clement-Bayards, van dat Franse merk had Adler de alleenvertegenwoordiging voor Duitsland.
 
Rumpler "Tropfenwagen" 1921