12.9.15

M&K

Ach, hoe lang is het geleden  dat ik in een bus zat van Maarse & Kroon? Toch zeker veertig jaar geleden. Ik ga op zoek naar jaartallen. Maarse & Kroon werd  opgericht in 1923, werd in 1971 een dochter van de NS en in 1973 met de NBM samengevoegd tot Centraal Nederland. Er zijn dus zeker meer dan veertig jaar verstreken sinds ik in een M&K-bus vervoerd werd. Vanmiddag reed, in het kader van  de Open Monumenten Dag, de Stichting Veteraan Autobussen met een Leyland-Verheul LVB568 van juli 1971 door Bussum, Naarden, Muiderberg en Muiden. Zo'n gelegenheid laat ik me niet ontgaan. De motor is wat meer lawaaïg, maar daar staat tegenover dat de ramen minstens zo groot zijn als die van een moderne bus. Nederland werd trouwens toen nog  niet geplaagd door verkeersdrempels, want op die obstakels waren de bussen van  toen duidelijk niet ingericht. Tot mijn verbazing reden we over een zeer smalle weg langs het Naardermeer, waar ik regelmatig mijn Citroën warm draai, voor ik de grote weg op ga. Zo'n weg waar ik het liefst even wacht als ik een tegenligger aan zie komen.