Het oorspronkelijke ontwerp staat op naam van de Italiaanse fabriek ISO, maar het kleine autootje werd ook gemaakt in Frankrijk door Velam, die in 1957 een speciale, zeer afwijkende versie bouwde, waarmee in 1957 records werden gebroken in de categorie K (tot 250cc) op Monthhéry; het grootste succes met de Isetta kwam cehter van BMW dat tussen april 1955 en mei 1962 36372 exemplaren leverde, waarvan 55% met een 250ccmotor en het resterende deel met een 300ccmotor, beide waren ontwikkeld uit de ééncylinder R25 motor, de aandrijving gebeurde met een ketting en het wagentje had vier versnellingen. Instappen deed je door de voordeur en heel bijzonder: het stuur draaide om de instap te vergemakkelijken met de deur mee naar buiten.
De
gefotografeerde Isetta 250 staat een paar meters van de entree van het
fraaie speelgoedmuseum in Trier. Het is een heel veelzijdig museum,
zowel de liefhebbers van poppen en mechanisch speelgoed, als die van
spoorwegen (n.b. een hele vitrine met Nederlands materieel) en
modelauto's komen geheel aan hun trekken. Hieronder twee foto's: een blikken
Panhard Dyna uit 1947 en een schitterende raderstoomboot met de naam
Rotterdam, aan de achtersteven waait niet onze nationale driekleur maar
die van Frankrijk.