19.12.15

Stoom 11

 Trevithicks London Steam Carriage
Een Fransman was echt de eerste met een door een stoom aangedreven voertuig: de artillerietrekker van Cugnot, maar het apparaat was dermatig onhandig bestuurbaar dat het in 1771 tegen een muur knalde. Van enig ander Frans stoomvoertuig wordt dan jaren lang niets meer vernomen en in Cornwall wordt de handschoen eerst opgenomen door Trevithick en een kleine kwarteeuw later door Gurney. Trevithick, verantwoordelijk voor de bouw van de eerste bruikbare locomotief op rails, construeerde ook de London Steam Carriage, maar in gebruik bleek het rijtuig duurder dan een door paarden getrokken koets en werd de ontwikkeling niet voortgezet. Gurney pakte het anders aan: geen persoonlijk rijtuig maar een door stoom aangedreven diligence, helaas werden de tolprijzen voor stoomvoertuigen ten opzichte van door paarden getrokken diligences door diverse wegeigenaren dusdanig opgejaagd dat er van een commerciële exploitatie geen sprake kon zijn.
 
Gurney's stoomdiligence