8.12.15

Stoom


Herinner ik me stoom? Natuurlijk herinner ik me stoom, als ik in Drachten het Moleneind afliep in de richting van de Noorderbuurt, dan zag ik vaak de blokkendoosjes van de NTM, alles dat ze interessant zou kunnen maken, verborgen in hun binnenste. Nee, dan de echte locomotieven, ook van de NTM, kort gedrongen, driftig ogend als een bulldog, maar je kon  alles zien: de ketel, de schoorsteen. Alles. Dat waren locomotieven naar mijn hart. Ik weet het, als ik mijn best doe zou ik  weer stoom kunnen zien,  soms hoor ik, ik woon niet zo ver van het spoor, een stoomlocomotief, maar ik ga niet kijken, want het  is een Duitse locomotief waarvan ik de fluit hoor en zo'n ding heeft hier nooit gereden en dus plaats ik dat onder nostalgievervalsing. En daar zit dit  land toch  al vol mee.