25.5.18

A.H.? TO GO!

AH TO GO was een duidelijke boodschap geweest tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar het werd, ver na die krijg, een winkel in een stationshal. 
Dit terzijde, Adolf Hitler bezocht samen met de leider van de NSKK (een organisatie waarover een in 2004 overleden Prins der Nederlanden u alles had kunnen vertellen), geheel toevallig voorzien van dezelfde initialen A.H.: Adolf Hühnlein, de automobieltentoonstelling in Berlijn, waar eerstgenoemde enthousiast raakte bij het ontwaren van de Standard "Superior" en ogenblikkelijk visoenen kreeg van een gemotoriseerd Duits volk. Standard, volledig Standard Fahrzeugfabrik GmbH te Stuttgart-Feuerbach, was eigendom van Wilhelm Gutbrod, bouwer van motorfietsen die in 1932 een licentie had verworven van Dipl. Ing. Josef Ganz,  hoofdredacteur van het blad "Motor-Kritik" om een auto, nou ja autootje, te bouwen. Ganz was Jood, dus hij was naar de toenmalige Duitse maatstaven niet de aangewezen persoon om het Germaanse volk van een volkswagen te voorzien, bovendien was hij in zijn blad een lastige kritikaster die de Duitse automobielindustrie een doorn  in het oog was. Niet alleen zijn auto verdween, maar ook zijn blad kreeg een publicatieverbod. Eind jaren zestig kreeg ik lucht van dit verhaal door een publicatie in een Brits autoblad. U weet, als regelmatige lezer van dit blog, dat Porsche voor de Führer aan het werk ging met wat uiteindelijk de Volkswagen zou worden en dat hij de vorm van de "Käfer" ontleende aan wat de in de Verenigde Staten voor Briggs werkende Nederlander John Tjaarda voor een nieuwe en revolutionnaire Lincoln had bedacht. De "Superior", want een model daarvan staat op bijgaande foto's,  had de motor - een tweecylindertweetakt - achterin, een centraalchassis en zogenaamde "Swingachsen", de topsnelheid lag bij 80 km/u.