U kunt me niet betrappen dat ik veelvuldig naar etalages met dameskleding kijk, gister deed ik dat eigenlijk toevallig wel en mijn oog viel op een kettingloze fiets - de Fransen hebben er een mooie naam voor: vélo acetène - wij gebruiken vaak het woord cardanfiets, alhoewel dat eigenlijk onjuist is. De aandrijving gebeurt met een gewoon trapstel met een kroonwiel en pignon waardoor een stang in de liggende achtervork rondraait, die op zijn beurt weer een kroonwiel en pignon aan het achterwiel laat draaien. Voordeel: je broek komt nooit tussen de ketting, nadeel: het trapt zwaarder, want als dat niet zo was dan hadden alle rijwielen nu zo'n systeem. Ik heb een Amerikaanse Columbia uit 1900 met kettingloze aandrijving en een Belgische FN idem dito uit de laten jaren twintig. Zo nu en komt er een fabriek die opnieuw probeert een dergelijke fiets in de mark te zetten, zo weet ik dat een aantal jaren geleden de Duitse tractorfabriek Fendt een poging deed met de naam "Cardano". Natuurlijk wordt het systeem op motorfietsen met succes toegepast en het zou me niet verbazen wanneer er binnenkort een fiets met electrische ondersteuning mee wordt uitgerust.
Een tekening uit het "notice d'entretien" van een "vélo acetène" van de Belgische FN-fabriek, die behalve fietsen, motorfietsen, auto's en vrachtwagens ook wapens leverde.
Een tekening uit het "notice d'entretien" van een "vélo acetène" van de Belgische FN-fabriek, die behalve fietsen, motorfietsen, auto's en vrachtwagens ook wapens leverde.
Amerikaanse Columbia uit 1900.
FN uit de midtwintiger jaren gebouwd in Herstal bij Luik.