8.5.18

Denemarken 8

Denemarken was - zo hebben we inmiddels vastgesteld - tot eind jaren zestig een eldorado voor liefhebbers van oude Amerikanen, ik bedoel oude auto's uit de Verenigde Staten en niet, om misverstand te voorkomen, een gerontofiele begeestering voor bejaarden uit bijvoorbeeld Seattle. Een aantal jaren voordat ik met het radioprogramma "Truck" begon, werd ik gebeld door een vrachtwagenchauffeur uit het Westland: hij was op zoek naar een oude auto. Nu wist ik dat groenterijders en dat was zijn dagelijks werk, over weinig vrije tijd beschikten, dus een intensieve restauratie raadde ik hem af. "Kom je wel eens in Denemarken?" was mijn vraag. Dat bleek het geval, hij was regelmatig op weg naar Zweden. "Hou je ogen open, er staat in Denemarken nog veel doodgewoon op straat!" Ik kreeg het verzoek om hem op een tocht met tomaten naar Stockholm te vergezellen. In Kopenhagen stond een Pontiac uit 1938 langs de kant van de weg, we maakten een notitie en besloten op de terugweg verder te informeren. Om een lang verhaal kort te maken op de terugweg werd de Pontiac aangeschaft. Maar hoe kregen we de auto in hemelsnaam in de trailer? Gelukkig wist de verkoper een laadperron van de spoorwegen en na wat manoevreren verdween de Pontiac in de vrachtwagen. Een paar maanden later stond de wagen op een Nederlands kenteken. Helaas is hij inmiddels uit het regsister van de RDW verdwenen. Net als het merk Pontiac trouwens, de laatste Pontiac rolde in janauri 2010 van de band.