18.5.18

1962

 

Opruimen  behoort niet tot mijn favoriete werkzaamheden, maar zo nu en  dan is het broodnodig en sinds eergister hebk ik drie vuilniszakken vol met overbodige troep uit mijn treinenkamertje weggedragen. Het enige aardige is dat ik zo nu en dan een map terugvind met foto's van lang geleden, zoals deze in 1962 door Ernst Niewenhuis gemaakte foto. Ernst, een fotograaf met wie ik vanaf eind 1964 veel op reportage ben geweest. Klaarblijkelijk heeft hij - op de hoogte van mijn belangstelling voor oude voitures - mij lang geleden deze foto's van een Mercedes overhandigd. De foto moet ook door de eigenaar  van de auto zijn gezien, want achterop staat in een duidelijk Duits handschrift: "Besitzer: Herr Heinrich, Präsident des Schnauferl-Club Ortsgruppe Hamburg". Hetzelfde handschrift  meldt dat het om een Mercedes Tourenwagen mit  Kompressor gaat. Een zescylinder 15/70 uit 1924 met een maximum snelheid van 118 km/u. Ik heb Hans-Heinrich von Fersens onvolprezen "Autos in Deutschland 1920-1940" erbij  gepakt en lees daar dat dit type van 1925 tot 1930 in productie was en een motor met een inhoud van 3920cc en een vierversnellingsbak had. De foto hieronder toont Herr Heinrichs plaquettes van de ritten waaraan  hij met deze Mercedes heeft deelgenomen.