19.6.20

Gedachten

Aan het eind van de middag word ik moe, ik weet niet of ik de oorzaak moet zoeken in de  medicijnen die ik slik om op de been te blijven en die dan uitgewerkt raken. Vanmiddag schoot me vanuit het niets de naam van een radio-orkestje van lang geleden te binnen "Vindobona Schrammeln" en dan begint het, nee, niks opzoeken op het internet, het moet  uit mijn hoofd komen: hoe heette de zanger? Hans Grünhut. Vond ik die muziek toen leuk? Ik weet  het niet meer. Heel veel later, ik maakte "De Gezamenlijke Zenders Peazens & Moddergat", kwam ik de schrammelmuziek weer tegen,  muziek van een lang voorbije periode, Wenen rond 1900, met een anti-semitische burgemeester, Lueger heette de man. Dan begint het springen in mijn hoofd: waarom was na de Tweede Wereldoorlog Duitsland geen vacantieland  en was Oostenrijk dat wel? Was  het de Oostenrijkers gelukt zich in de positie  te wrikken van het eerst door de nazi's bezette land? En hoe komt het dat de Italianen nooit boete hebben gedaan voor wat ze in Ethiopië hebben uitgevoerd? Komt dat doordat Ethiopië in Afrika ligt? Didn't black live matter toen en in feite nog steeds niet?