12.6.20

LEEGSCHEDELISME

Ik had me nog zo voorgenomen me niet meer druk te maken over vaderlandse leegschedeltjes, maar helaas, ik moet de aan mijzelf gedane belofte breken. In 1960 gaf ik geschiedenisles op een Haagse mulo, tijdens die lessen passeerden ook de heren De With en Hein, geen mensen die ik tot mijn vriendenkring zou willen rekenen, ietwat ruwige zeebonken en De With uiterst moeilijk in de dagelijkse omgang, maar geen van beiden slavenhandelaar, als de Brit Edward Colston,  wiens  standbeeld vorige week in de Avon werd gedompeld. Vaderlandse leegschedeltjes, nooit meer  dan een 4 voor geschiedenis op hun rapport, menen nu dat de standbeelden van De With en Hein hetzelfde lot moeten ondergaan, terwijl het enige waarin de vaderlandse leegschedeltjes tijdens  hun schooltijd in uitblonken afkijken was.