3.2.22

Literatuur

 

Er werd veel gelezen in het huis van mijn ouders. Er waren veel boeken, toen mijn vader 59 jaar geleden stierf had hij een bibliotheek met zo'n zevenduizend banden. Er werd ook verdraaid goed opgelet wat ik las: Dik Trom, Pietje Bell, Winnetou en Dick Bos kwamen niet in huize Bloemendaal, dergelijke boeken werden in ieder geval niet aangeschaft. Ik ben nog altijd dankbaar dat ik naast op het spoor van goede muziek op het spoor van goede literatuur ben gezet.
Natuurlijk heb ik Trom, Bell, Winnetou en Dick Bos wel gelezen, al kun je bij laatstgenoemde nauwelijks van lezen spreken. Hoe en waar ik ze gelezen heb weet ik niet meer. Alhoewel van de "indianen"-boeken van Karl May weet ik dat wel. In 1948 waren mijn ouders op een korte vakantie naar Amsterdam en ik logeerde bij de overburen. Op hun boekenplank stond "De schat in het Zilvermeer". Dat was de kat op het spek binden. Ik had het boek gelukkig uit voordat mijn ouders terug waren.