2.2.22

Geschiedenis 4

Hij zou het dit keer anders aanpakken dan in Bullay, waar hij bijna twee uur had gezocht naar een smederij,  om uiteindelijk te horen, dat die er niet meer was. Nee, meteen informatie inwinnen was de boodschap en hij stapte de Russischer Giftladen binnen. Voordat hij ook  maar iets kon vragen, was de, in een vreemd wit pak met een zwarte ceintuur uitgedoste, man achter de toonbank al aan het woord. "U zocht een leuk cadeautje voor uw zoon of kleinzoon? Wat dacht u van een miniatuurinstallatie van een bukraket, u krijgt er gratis een passagiersvliegtuig als doelwit bij, of een gesigneerd portret van mij  met ontblote borst in berkenhoutenlijstje compleet met waxinelichtje om er voor te zetten, of deze echte Russische ethylwodka in een vijf liter jerrycan eventueel leverbaar met een prachtig zelfmoordkitje, of voor moeder-de-vrouw of uw vriendin deze overheerlijke novichocholadebonbons, of deze twee delen: "Stalin" en "Beria" uit de fantastische romanreeks uitgebracht onder de gezamenlijke titel  "Wir sind wieder da", of een matroesjka van mijn goede vriend  Lukashenko, u ziet keuze genoeg en dan heb ik het nog niet eens gehad over die prachtige tinnen en plastic soldaatjes, daar heb  ik er duizenden van, allemaal klaar om ieder land, maar vooral Oekraine aan te vallen." "Maar", begon Adelbert, "ik kwam alleen maar naar de weg vragen naar Wackelnacker und Mamsersma Metallarbeit, ziet u, ik heb pech met mijn buitenboordmotor." "Maar  dan heb ik nog iets voor  u om u van verdere pech te vrijwaren. Een echte Russische mascotte!" De man achter de toonbank trok een paar handschoenen aan en toonde een beertje. "Het is zo delicaat, dat ik eerst een paar handschoenen aantrek, voordat ik het aanpak, maar u hebt zachtere handen dan ik, houdt u het maar even vast en voel hoe zacht het is." Adelbert pakte het beertje en vroeg opnieuw naar Wackelnacker und Mamsersma.  "O, dat vertel ik u graag" en de man pakte het beertje terug, "u loopt de Bad-Bertricher Straße uit tot u aan bos komt, dat  gaat u in, op een driesprong slaat u de meest rechtse weg in, dan het vierde bospad links en u staat voor Wackelnacker und Mamsersma Metallarbeit!" "Dank u hartelijk", zei Adelbert. Buiten zette hij er flink de pas in. Aan het eind van de Bad-Bertricher Straße voelde hij zich wat duizelig en kortademig en bij het  vierde bospad moest  hij even gaan zitten, want hij voelde zich nu wel heel erg beroerd en hij tuimelde achterover in de dichte begroeiing.

Naschrift: bij het uitbaggeren van de Moezel in juni 2022 werden de resten van een uitgeholde boomstam gevonden  met een merkwaardig metalen aanhangsel dat leek op een primitieve buitenboordmotor. Het Fries Museum heeft interesse getoond.