21.2.22

Indianapolis

 

In 1913 werd de Indy 500 gewonnen door een Franse auto met een Fransman aan het stuur, klaarblijkelijk loonde het de moeite om zowel wagens als coureurs de Atlantische Oceaan over te sturen. Jules Goux (1885-1965) (foto) won in een Peugeot met nummer 16. De andere Europese wagens, in een veld van 27 deelnemers, waren Sunbeam met de Franse coureur Albert Guyot aan het stuur, Mercedes met de Belg Theodore Pillet en een andere Mercedes - een privé-inschrijving van E.J. Schroeder - met de Amerikaanse coureur Ralph Mulford. Ze eindigden respectievelijk op vierde, vijfde en zevende plaats. Wie de moeite neemt de rest van de wagens, die finishten door te nemen ontdekt dat er een aantal bekende Amerikaanse sportieve merken uit die jaren meededen: Mercer en Stutz, maar ook een merk als Case reed dat jaar de Indy 500,  die fabriek moest het vooral  hebben van zijn tractoren. Ook Stoddard-Dayton, n.b. in het laatste jaar van zijn bestaan was aanwezig: de fabriek leverde de pacecar. (foto onder). Of deze Stoddard-Dayton inderdaad aanwezig was in 1911 in Indianapolis, heb ik niet kunnen achterhalen, maar hij geeft wel een indruk, al zal wel nog het nodige moeten gebeuren, zoals het afstellen van de carburateur.