Wees
eerlijk: waar lijkt deze auto op? Op een uit zijn krachten gegroeide
Volkswagen Kever, niet waar? Klopt, want ontwerper Ferdinand Porsche
heeft zo hier en daar wat bijelkaar gesprokkeld, het onderstel gapte hij
van Josef Ganz, de carrosserie van Johan Tjaarda van Starkenborgh
Stachouwer, die als John Tjaarda in dienst was van het befaamde
Amerikaanse carrosseriebedrijf Briggs, dat begin jaren dertig van de
vorige eeuw de opdracht kreeg een goedkopere Lincoln te ontwerpen, om
dat merk - onder de Fordparaplu - overeind te houden. Het ontwerp - met
de motor achterin - werd door Ford, als te vooruitstrevend, afgekeurd.
De V8-motor werd eveneens niet adekwaat bevonden en dus werd die met
viercylinders uitgebreid tot een V12, de auto werd gebouwd bij Briggs,
motor, versnellingsbak enz. enz. werden geinstalleerd door de
Fordfabriek, die ook de afbouw voor zijn rekening nam. De "Zephyr", want
dat werd de naam, was een succes in 1936 werden 17715 wagens verkocht
voor Lincoln een ongekend aantal. De "Zephyr" kende in de vooroorlogse
jaren een aantal stijlwijzigingen, zo werd de verticale grille duidelijk
horizontaler en die trend zete zich na de oorlog voort. De eerste jaren
na de oorlog was er qua carrosserie weinig nieuws onder de zon,
logisch want de Amerikaanse personenautoproductie werd tussen eind 1941
en 1945 stopgezet en er werd overgeschakeld naar oorlogsmaterieel.
De Lincoln hierboven is een coupé uit 1947 en op het moment dat de foto genomen werd
was hij eigendom van Paul Jilderda (foto rechts) in Harderwijk, ik vond
het redelijk ironisch dat hij - Trabantdealer - zijn hart verpand had
aan Lincolns; ik geloof dat hij op zeker moment vier in zijn bezit had,
waaronder een legendarische "Continental". De SP-13-37 was donkerrood en
had in tegenstelling tot wat de RDW (zes cylinders) beweert wel
degelijk een V12 in het vooronder.