3.5.23

Ford

 

Wees eerlijk: waar lijkt deze auto op? Op een uit zijn  krachten gegroeide Volkswagen Kever, niet waar? Klopt, want ontwerper Ferdinand Porsche heeft zo hier en daar wat bijelkaar gesprokkeld, het onderstel gapte hij van Josef Ganz,  de carrosserie van  Johan Tjaarda van Starkenborgh Stachouwer, die als John Tjaarda in dienst was van het befaamde Amerikaanse carrosseriebedrijf Briggs, dat begin jaren dertig van de vorige eeuw de opdracht kreeg een goedkopere Lincoln te ontwerpen, om dat merk - onder de Fordparaplu - overeind te houden. Het ontwerp - met de motor  achterin - werd door Ford, als te vooruitstrevend, afgekeurd.  De V8-motor werd eveneens niet adekwaat bevonden en dus werd die met viercylinders uitgebreid tot een V12, de auto werd gebouwd bij Briggs, motor, versnellingsbak enz. enz. werden geinstalleerd door de Fordfabriek, die ook de afbouw voor zijn rekening nam. De "Zephyr", want dat werd de naam, was een succes  in 1936 werden 17715 wagens verkocht voor Lincoln een ongekend aantal. De "Zephyr" kende in de vooroorlogse jaren een aantal stijlwijzigingen, zo werd de verticale grille duidelijk horizontaler en die trend zete zich na de oorlog voort. De eerste jaren na de oorlog was er qua carrosserie weinig  nieuws onder de zon, logisch want de Amerikaanse personenautoproductie werd tussen eind 1941 en 1945 stopgezet en er werd overgeschakeld naar oorlogsmaterieel.
 
De Lincoln hierboven is een coupé uit 1947 en op het moment dat de foto genomen werd was hij eigendom van Paul Jilderda (foto rechts) in Harderwijk, ik vond het redelijk ironisch dat hij  - Trabantdealer - zijn hart verpand had aan Lincolns; ik geloof dat hij op zeker moment vier in zijn bezit had, waaronder een legendarische "Continental". De SP-13-37 was donkerrood en had in tegenstelling tot wat de RDW (zes cylinders) beweert wel degelijk een V12 in het vooronder.