28.5.23

Allemaal vermoord

 


Vandaag naar Amsterdam. Naar de Willem Beukelsstraat. Voor de eerste keer met het huisadres van mijn  grootouders. Ze woonden dus boven, op het hoekhuis aan de Ringdijk. Vijfentachtig jaar geleden moet ik er ook geweest zijn. In een kinderwagen. Wie woonden er op  nummer twee? En wie waren er niet meer na de bevrijding? Waarom staat er "J+'  voor mijn grootvaders naam? En "depn Dld" er achter?  Dateert  dat van na of van tijdens de oorlog? Simon Keizer  was een broer van mij grootmoeder. "Zw"  betekent zwager. Naast Levie staat een 1, dat is mijn grootmoeder. Izaak Aletrino is mijn oom Jacques, die  staat er met een 2 naast, dat zijn mijn tante Betty en mijn nichtje Rita, de laatste heeft het als enige van het zevental de oorlog overleefd, zij zat o.a in Drachten en Beetsterzwaag ondergedoken, dan  is er  Krant, dat is mijn oom Gerrit, getrouwd met tante Josie, hier opgevoerd als Josephina. Al hun namen doorgekrast. Allemaal vermoord.