Er staan liefst twee Facels te koop in Berlijn. Toen het kort na de oorlog was afgelopen met de prestigieuze Franse merken als Bugatti, Delage en Delahaye en zelfs de grote exemplaren uit de stallen van Panhard Peugeot en Renault waren verdwenen, was er niets meer om het vaandel van de chique Franse automobiel hoog te houden tot de Facel Vega HK500 verscheen. Ik heb hem in vergelijking met de producten van de eerder genoemde drie merken altijd wat lomp en onfrans gevonden. Directeur van het in 1938 opgerichte bedrijf Facel (Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loire),was Jean Daninos. Facel bouwde carrosserieën voor andere Franse merken, maar Daninos wilde meer en vond het tragisch dat de grote Franse merken waren verdwenen en dus verscheen de Facel Vega. Motorisch aangedreven door een forse Chrysler V8 en met een zeer luxueus interieur had hij het nodige snob appeal. De fabriek besloot ook een kleinere auto te bouwen dat werd de Facelia, eerst met een motor uit eigen huis maar dat bleek een kostbare vergissing, zodat later een Volvomotor werd ingebouwd. Op 31 october 1964 werd de totale productie stopgezet.

