ALPENSIEGER
Er doet de niet onaardige vraag de ronde: welke auto heeft vier nullen op de grille en een vijfde achter het stuur? Tegenwoordig maakt het het merk met de nullen deel uit van de Volkswagengroep, dat gebeurde in de herfst van 1964 toen Daimler-Benz AG - een concern dat het in 1958 verworven had - het aan VW verkocht.
De geschiedenis van Audi is tamelijk ingewikkeld, de allereerste Audi dateert uit 1910, maar daarvoor had directeur August Horch onder eigen naam vanaf 1900 automobielen geproduceerd. Na een conflict met de commerciële directeur van de Horchfabriek nam August Horch ontslag en startte in Zwickau een nieuwe fabriek onder de naam "August Horch Automobilwerke" een paar straten verwijderd van zijn oude firma "A. Horch & Cie., Motorwagenwerke A.-G.". De oude firma begon een proces en Horch werd gedwongen de naam van zijn nieuwe bedrijf te veranderen, het heette voortaan "Audi Automobilwerke G.m.b.H. Horch was niet alleen een bekwaam ingenieur maar ook een voortreffelijk chauffeur en samen met twee andere ingenieurs (Graumüller en Lange) werd met de 10/28PS succes geboekt tijdens de de "Alpenfahrten" van 1911 en 1912. In 1913 kwam een snellere versie uit, de 14/35PS, die onder de naam "Alpensieger" in de markt werd gezet, de wagen had een een viercylindermotor met een inhoud van 3564cc, een vierversnellingsbak en een topsnelheid van 90 km/u. Audi ging in 1932 samen met drie andere in Saksen gevestigde autofabrieken (DKW, Horch en Wanderer) op in Auto Union (vandaar de vier ringen) en bleef tot 1940 actief. In 1965 wordt Audi onder de vleugels van Mercedes gereactiveerd en verschijnt de F103, een van een Mercedesmotor voorziene DKW F102, het grote verschil tussen beide wagens: de F102 had een driecylindertweetakt-, de F103 een viercylinderviertaktmotor.