De Zchopauer Motorenwerke AG, J.Rasmussen in Zschopau begonnen onder aanvoering van de Deen Jørgen Skafte Rasmussen (1878-1964) in 1907 met het fabriceren van ketelarmaturen, vanaf het uitbreken van de Wereldoorlog van granaatontstekers, om in 1921 met een 25cc fietshulpmotor op de markt te komen. Vervolgens verschenen motorfietsen onder de inmiddels gedeponeerde naam Das-Kleine-Wunder: DKW, en die naam werd ook gebruikt voor de eerste auto die in 1928 verscheen. Een kleine auto, met de voor het merk zo kenmerkende tweetaktmotor, destijds een tweecylinder met een inhoud van 584cc. Inmiddels had Rasmussen aandelen in Audi en hij was het die in 1932 voor de samensluiting van de Saksische automobielfabrieken zorgde. De hier boven afgebeelde DKW F7, uit eind jaren dertig, had een tweecylindertweetaktmotor met een inhoud van 589 of 684 cc, de topsnelheid lag rond de 80 km/u.