Johnny
Otis heette geen Otis en Milton "Mezz" Mezzrow geen Mezzrow (foto) maar
Mesirow, beiden veranderden trouwens niet alleen hun naam er is nog
iets overeenkomstigs, alle twee hadden graag zwart willen zijn. Johnny
groeide op in een hoofdzakelijk zwarte wijk in Berkeley (Californië),
als kind besloot hij dat wanneer de maatschappij voorschreef dat je
zwart of wit zou moest zijn, dat hij dan zwart wilde zijn. Mezzrow,
clarinettist en saxofonist, wilde een zwarte muzikant zijn en noemde
zichzelf "a voluntary Negro" en toen hij wegens bezit van zo'n zestigtal
joints in 1940 in New York werd gearresteerd bleef hij volhouden dat
hij zwart was en overgebracht wilde worden naar het voor zwarten
gereserveerde deel van de gevangenis. De handel in marihuana was
tegelijkertijd zijn "claim to fame" naast dat hij een aantal sessies met
Sidney Bechet en andere muzikanten organiseerde, want een heel groot muzikant was hij zelf niet. Hier
een opname uit 1937 met o.a. Sy Oliver op trompet, J.C. Higginbotham op
trombone en Pops Foster op bas. Alhoewel de illustraties bij dit YouTube-filmpje meestal nergens op slaan, dit zijn "Revolutionary Blues" en "Gettin' Together".