2.6.20

KLEUR?

Johnny Otis heette geen Otis en Milton "Mezz" Mezzrow geen Mezzrow (foto) maar Mesirow, beiden veranderden trouwens niet alleen hun naam er is nog iets overeenkomstigs, alle twee hadden graag zwart willen zijn. Johnny groeide op in een hoofdzakelijk zwarte wijk in Berkeley (Californië), als kind besloot hij dat wanneer de maatschappij voorschreef dat je  zwart of wit zou moest zijn, dat hij dan zwart wilde zijn. Mezzrow, clarinettist en saxofonist, wilde een zwarte muzikant zijn en noemde zichzelf "a voluntary Negro" en toen hij wegens bezit van zo'n zestigtal joints in 1940 in New York werd gearresteerd bleef hij volhouden dat  hij zwart was en overgebracht wilde worden naar  het voor zwarten gereserveerde deel van de gevangenis. De handel in marihuana was tegelijkertijd zijn "claim to fame" naast dat hij een aantal sessies met Sidney Bechet en andere muzikanten organiseerde, want een heel groot muzikant was hij zelf niet. Hier een opname uit 1937 met o.a. Sy Oliver op trompet, J.C. Higginbotham op trombone en Pops Foster op  bas. Alhoewel de illustraties bij dit YouTube-filmpje meestal nergens op slaan,  dit zijn "Revolutionary Blues" en "Gettin' Together".