18.1.14

Spiritisme

Op 15 januari j.l. schreef ik o.a. over Houdini's strijd tegen spiritisme. In een per abuis - op mijn brievenbus staat tweemaal NEE - bezorgde  lokale advertentiefuik, want een krant wil ik het blad niet noemen, kondigt ene Janneke Leber onder het motto "Spirtualiteit is "in"" bijeenkomsten met haar als medium aan. Alsof spirtualiteit en spiritisme identiek zijn. Ik lees over Janneke: "Ze helpt mensen die met persoonlijke problemen worstelen en maakt,  indien gewenst contact met overleden dierbaren. Over dat laatste zijn volgens haar nog veel misverstanden. Mensen denken dat je 'geesten oproept' en ook dat kan gevaarlijk zijn. Ze noemen dit werk paranormaal en bovennatuurlijk, terwijl het het volgens mij juist iets heel normaals  en natuurlijk is. Bovendien is het een vak waar je juist heel nuchter voor moet zijn. En een beroep waar velen van ons aanleg voor hebben, net zoals je aanleg kunt hebben voor muziek of sport."
Janneke heeft een eigen website en daar vond ik dit: