24.2.16

45 M1

Alleen luisteren naar jazz was onvoldoende, dus moesten er ook boeken komen om meer te weten, daar was "Das Jazzbuch",  een Duitse pocket van Joachim-Ernst Behrendt, op 13 januari 1959 aangevuld met "A Pictorial History of Jazz" van Orrin Keepnews and Bill Grauer Jr. In laatstgenoemd boek staat achterin een index met alle geportretteerden van Ed Allen tot Bob Zurke. Zodra ik een grammoonplaatopname had zette ik een rondje voor de naam, voor Allens naam staat een rondje, voor die van Zurke niet. Zo verzamelde ik. Ik moet er nu een beetje om grinniken, want ik moet dus platen hebben aangeschaft zoals een ander postzegels verzameld. Ik kocht niet omdat ik de  muziek mooi vond, maar om een lijst muzikanten volledig te krijgen. Wanneer ik nu achterin genoemd boek kijk ben ik daar destijds aardig ingeslaagd. De gister genoemde Trummy Young heeft ook een rondje , niet alleen vanwege de band van Lunceford, maar ook vanwege Armstrongs All Stars, die ik ooit zag in de Haagse Houtrusthal. De band gaf twee concerten: 's avonds waren Armstrong, Hall, Young, Kyle, Shaw en Deems in Den Haag om daarna een nachtconcert te geven in Amsterdam. Ook het Modern Jazz Quartet zag ik in Den Haag, maar als mijn herinnering  me niet bedriegt in het Gebouw voor Kunsten & Wetenschappen.