16.11.18

Voor vorst en vaderland

Adelbert Kleinboetenhoes, dirigent van Hancates Gemengde Zangvereniging op Protestantse Grondslag "Röste en Vrea", tevens voorzitter van de Bond van Regionale Gemengde Zangverenigingen: "Wij hebben, al zeg ik het zelf, een prachtig repertoire van  Saksische liederen opgebouwd, maar wij beginnen ieder optreden met het zingen van het Sallands volkslied, waarvan ik de regels volgaarne citeer: "In de darpen met bargen en busse van ons oaveriesels land is zo röstig en kalm nog het leaven en ie veult nog de saksische band. Salland, woer iessel en regge eur weg zeukt langs diek en langs wal. Ik verlang noa oe heed en oe busse, 't is et land det mie geet boavenal. Salland, salland, hier is mien stea, woer't leaven vedan geet in röste en vrea." Daarnaanst zingen wij ook oudere Nederlandse liederen, opdat die niet vergeten worden, zoals: "Wien Neerland bloed door d'aderen vloeit van vreemde smetten vrij". Met dat lied hadden wij veel succes op een bijeenkomst van de Nederlandse Pegidabeweging en  dat heeft er toe geleid dat we dit  jaar konden optreden bij onze Saksische  bloedbroeders in Chemnitz. Begin mei komt de Gross Chemnitzer Gesang Verein naar Hancate wij zijjn al druk bezig een aantal Duitse liederen in te studeren waaronder "Mit Mercedes Benz voran", ik hoop dat we daardoor voor subsidie van de autofabriek in aanmerking  komen, zodat niet alleen ik, maar  het hele koor geüniformeerd kan optreden."