27.11.18

Nogmaals het hiernamaals

 
Nu heb ik van het mensdom begrepen dat zij in twee hiernamaalsen geloven, 'n fraai hiernamaals en een afschuwelijk hiernamaals. Het eerste hiernamaals noemen ze hemel, het tweede hel. Nu heb ik al moeite met, zoals ik eerder schreef, het woord hiernamaals, want oorspronkelijk dacht ik als puppy dat het hiernamaals begon als ik mijn eten op had, maar inmiddels begrijp ik dat het daar niets mee te maken heeft, want anders zou ik twee hiernamaalsen per dag hebben. Ik mag na mijn maal altijd graag even rondrennen en mijn hoofd tegen de bank wrijven. Het mensdom gelooft dat wanneer het zich hier, ik bedoel op aarde, goed gedraagt dat het dan als beloning naar de hemel gaat. Het is dus een soort snoepje voor goed gedrag. Ik herinner me zoiets van vroeger toen ik nog een puppy was, wanneer ik bijvoorbeeld niet op de vloer poepte een snoepje kreeg. Eenvoudig gezegd: wanneer het mensdom dus niet op de vloer poept, gaat het naar de hemel. Nu zie ik weinig mensen op de vloer poepen, dus zouden ze aan één hiernamaals, de hemel, voldoende hebben, maar nee, ze hebben ook een hel. Daar heb ik moeite mee. Het schijnt speciaal voor valse individuen van het mensdom te zijn. Vanuit mijn standpunt bekeken moet het daar dus overvol zijn, want ik ken nogal wat valse mensen, ofschoon ze niet op de vloer poepen. Ik kom daar niet uit, het is een dilemma. Misschien moet je lid van het mensdom zijn om het te begrijpen. Toch blijft de vraag overeind waarom het mensdom voor zichzelf twee hiernamaalsen heeft gecreëerd en voor ons dieren niets. Misschien is het maar beter zo. Dat wil niet zeggen dat we ons misdadig moeten gedragen. Maar ja, leg dat laatste maar eens uit aan een kat, een vlo of een teek.
Una Barquhar