24.11.18

Anubis

 
Welke hond heet nou Anubis? Bijna had ik geschreven welke hond heet nou in hemelsnaam Anubis, maar dat hemelsnaam, zou in het kader van wat ik eerder schreef, niet zo slim zijn geweest. De oude Egyptenaren, ik bedoel die van heel lang geleden, hadden een hondgod die Anubis heette, daar zal de Moslim Broederschap in Cairo en verre omstreken van ophoren: een god in de vorm van een hond, nee geen cairnterrier zoals ik, want wij bestonden toen nog niet. Het was, zoals gezegd, voor onze tijd. Nu het woord god gevallen is, moet ik dat even duidelijk maken. God is een uitvinding van het mensdom, net als de bench, waar ik lang geleden 's nachts in moest. God heet overal anders, maar dat ga ik niet uitleggen, dat kunnen jullie zelf best opzoeken, zeer waarschijnlijk zelfs op wikipedia. Het mensdom gelooft veel in god. Ik weet niet zo goed wat ik me onder het begrip god moet voorstellen, maar dat vindt het mensdom dan weer heel goed, want  je mag van god geen beeld maken. Daar heeft het mensdom echter wat opgevonden, sommigen hebben een profeet ingezet, anderen hebben god een zoon gegeven en zelfs iets wat het mensdom een heilige geest noemt. Die zoon is zichtbaar, hij  ligt in een kribbe of hangt aan een kruis, die heilige geest is onzichtbaar, want hij is een geest en geesten zijn nu eenmaal niet te zien en zelfs voor mij niet te ruiken. Ik hoop dat jullie me nog kunnen volgen, want ik vind het heel ingewikkeld, terwijl ik toch vrij veel van de uitvindingen van het mensdom begrijp, al gaat ook de werking van een stoommachine mij boven de pet. Maar goed, die Anubis dus, was ook een god, niet dat wij honden in hem geloofden, alleen het oude Egyptische mensdom geloofde in hem. Nu denken jullie wat goed van die Egyptenaren, maar ze geloofden ook in Bastet en dat was een god met het hoofd van een kat. Dat is buitengewoon dom, want wie gelooft er nou in een kat? Ik denk dat ik toch maar eens met een basset moet gaan praten en hem vragen of hij contact op wil nemen met het octrooibureau, want volgens mij mogen er geen producten op de markt worden gebracht met vrijwel gelijkluidende namen. Per slot van rekening bestaat de basset en het bestaan van een god met een kattenhoofd moet nog maar bewezen worden. 
Una Barquhar