23.11.18

Re-enactment

Er zijn mensen die niet helemaal lekker in hun vel zitten en daarom regelmatig voorwenden iemand anders te zijn. Ze spelen indiaan met een verentooi op hun hoofd, of houden in edelgermaans uniform een razzia, of werpen een lasso als waren zij cowboy, of hangen de verzetsheld uit in een driedelig pak van ouderwetse snit,  of kuieren tijdens de kerstdagen in een eindnegentiende-eeuws Engels habijt rond, of bevrijden, luidkeels toegejuicht, gezeten in Canadees uniform in een van een vijfpuntige witte ster voorziene jeep  hun woonplaats, kortom zij noemen zich re-enactors en veronderstellen op deze manier de geschiedenis voor het nageslacht levend te houden, maar er wordt niet gemarteld, niet gemoord, kortom niemand sterft, laat staan de heldendood. Je zou dus  zonder  veel  moeite dus kunnen volhouden dat re-enactment een falsificatie van de historie is, net zoals het verhaal van Sinterklaas, die nooit met  een binnenvaartschip uit Spanje arriveerde,  maar in Turkije, naar  mijn idee weinig succesvol, het christelijk geloof verspreidde en hij had daarbij natuurlijk geen hulp van iemand met de goed-Nederlandse voornaam Piet. Per toeval kwam ik er achter dat in Kruisburg het re-enacten op een hoger plan is  gebracht, daar wordt  het passiespel dat in Oberammergau het volk wordt getoond nagespeeld, let wel niet  het  lijden van de Nazarener is onderwerp in Kruisburg, maar het spel rond de dood van Christus in Oberammergau. Je zou kunnen zeggen dat het in Kruisburg om re-enactment van re-enactment gaat.
Drs. Barend-Otto ter Vloot, Steenwijkerwold


Harm Ochtebreurtje als Roffelchen Steinkreps in de rol van Maria;
aan het kruis Ulbe Steuvemans als Heinz Krapulka in de rol van Jezus.