9.1.19

HISTOCHAMMERISME

Sinds de uitvinding van het internet heeft het histochammerisme, d.w.z. het zonder  enig historisch onderzoek plaatsen van allerlei serieus bedoelde mededelingen, bijvoorbeeld op Wikipedia, een enorme vlucht genomen. Laat ik een voorbeeld van heel dichtbij noemen: "Wim Bloemendaal (1936) is een Nederlands radiomaker, muziekkenner en muziekverzamelaar. Hij groeide op in een progressief joods milieu in Friesland en werkte vanaf eind jaren 50 een aantal jaar als muziekleraar op een ULO-school." Er zou net zo goed kunnen staan dat ik gevormd ben in een  christelijk-gereformeerd- onderhoudende-artikel-31-gezin in Drente en  in de jaren 70 werkte als cliniclown in een militair hospitaal. Op een andere aan radio & televisie gewijde website vind  ik dat ik in mijn werkzame leven drie radioprogramma's presenteerde: "Nashville", "Truck" en "Moondogs", het waren er veel meer, de meeste presenteerde ik niet alleen, maar stelde ze bovendien samen en er waren ook nog drie tv-programma's, het is echter allemaal wat veel voor de ongepekelde augurk c.q. histochammer om e.e.a. uit te zoeken. Moet ik die onzin corrigeren? Natuurlijk, maar negen van de tien keer blijkt dat onmogelijk: je moet eerst lid worden van een genootschap van gelijkgestemde histochammers en pas na het verkrijgen van hun goedkeuring en wachtwoord word je toegelaten, afgezien van het feit dat er een grote kans bestaat dat  je door zo'n twee maal geconfijte aambei c.q. histochammer wordt afgebekt. Zo is er iemand die vindt dat ik pas na jaren onthulde wie de zanger was van de beginmelodie van één van mijn programma's, dat had ik  de allereerste keer gemeld en je kunt dat niet blijven doen, toen ik hem daarop wees, bleef hij hartstochtelijk  van mening dat ik bij het begin van elke (wekelijkse) uitzending even had moeten meedelen wie de luisteraar hoorde. Ik vroeg hem na een jaar zijn lezers te vertellen dat zoiets toch echt onzin is, vervolgens kreeg ik om mijn oren omdat ik hem voor de tweede keer lastig viel. Ik laat de onzin dus maar staan en neem aan dat de lezers van dit blog niet alles wat het internet hun voorschotelt serieus  nemen.